ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی موفق (قسمت اول)

فروش اینترنتی از اواخر دهه ۷۰ میلادی شروع به گسترش کرد و تا امروز طراحان توانسته اند به

فروش اینترنتی از اواخر دهه ۷۰ میلادی شروع به گسترش کرد و تا امروز طراحان توانسته اند به بایدها و نبایدهای طراحی فروشگاه اینترنتی دست پیدا کنند. استانداردها مشخص شده، کارایی اهمیت زیادی پیدا کرده و حالا دیگر مجبور هم نیستید که هزینه گزافی صرف طراحی فروشگاه اینترنتی کنید. ۱۷ ویژگی یک فروشگاه اینترنتی موفق را بدانید.

۱- به من بگویید کجا هستم.

در طراحی یک فروشگاه اینترنتی ددقت داشته باشید که هر وقت کاربر میخواهد در یک فروشگاه اینترنتی که فهرست صفحاتش به جز دسته های اصلی، هر کدام چند دسته فرعی هم دارند، مسیریابی کند باید به او نشان بدهید که در هر لحظه در کدام زیرشاخه قرار دارد و دقیقا کجای سایت است. به این صورت که اول دسته اصلی را نام ببرید و بعد به ترتیب دسته های فرعی تا برسید به همان زیرشاخه ای که کاربر حضور دارد (مثلا صفحه اصلی>لباس زنانه>مانتو).
۲- امکان محدود کردن گزینه های انتخابم را فراهم کنید.

وقتی در یک فروشگاه اینترنتی کاربر از فهرست مطالب سایت یک شاخه را انتخاب کرده و حالا میخواهد در آن شاخه، محصولات مد نظرش را محدودتر کند (مثلا رنگ و جنس مانتو را مشخص کند)، به او این امکان رو بدهید. به این صورت بهتر از آن است که مجبور باشد چند بار دکمه back را بزند و خصوصیات تک تک محصولات را مشاهده کند.
۳- اجازه بدهید بتوانم محصولات را به هر ترتیبی که میخواهم مرتب کنم.

معمولا در فروشگاه های مختلف گزینه بر اساس قیمت از زیاد به کم و از کم به زیاد این امکان وجود دارد. می شود بر اساس “پرفروش ترین ها” و “ویژگی ها”، یا از جدیدترین به محصولات قدیمی هم امکان فیلتر شدن محصولات را فراهم کرد. دقت کنید اگر میخواهید بر اساس یک ویژگی محصولات را فیلتر کنید باید محصولاتتان قابلیتش را داشته باشند و دارای آن ویژگی باشند.
۴- محصولات را به من نشان بده.

در یک فروشگاه اینترنتی بهتر است که امکان مشاهده همه محصولات را در یک صفحه فراهم کنید، مگر اینکه تعداد محصولات یک دسته خیلی زیاد باشند. مثلا ۲۰۰ محصول از یک نوع داشته باشید. کاری کنید که هم، زمان لود صفحه طولانی نشود و هم محصولات غیرمرتبط نمایش داده نشوند.
۵- اصلاح گزینه ها باعث خشنودی کاربران می شود.

در طراحی فروشگاه اینترنتی اگه بتوانید امکانی برای کاربر فراهم کنید که بتواند ویژگی های مد نظرش را انتخاب کند و گزینه ها را باز هم بر اساس اندازه، مارک و غیره محدودتر کند، تجربه کاربری بهتری را بوجود خواهید آورد و کاربر میتواند در مدت کوتاهتری محصول مد نظرش را پیدا کند.
۶- هر چه خصوصیات بیشتری از محصول ارائه بدهید بهتر است.

در یک فروشگاه اینترنتی این قانون خیلی مهم است. در واقع قانون بعدی هم از همین منشعب می شود. در واقع قانون ۷ ، تفاوت بین گشت و گذار در یک دسته اصلی را در برابر مسیریابی به یک دسته فرعی نشان می دهد. دومی را وقتی لازم باشد و فایده ای داشته باشد انجام می دهیم.
۷- قیمت و میزان تخفیف را مشخص کنید.

بعضی از صفحات نمایش دهنده کالا ممکن است محصولات را بدون ویژگی هایشان نمایش بدهند. به خصوص سایت هایی که تخفیف دارند باید حتما قیمت محصولات رو نشان بدهند. اما در هر حال این قانون برای همه سایت ها قابل اجرا و مفید است. بنابراین در صفحه محصولات ویژگی های مهم هر کالا را ذکر کنید تا کاربر مجبور نباشد هر بار روی کالا کلیک کند و دوباره به صفحه قبل برگردد. جنس کالا، یک توضیح خلاصه، رنگ، اندازه و گزینه هایی که لازم است را ذکر کنید.
۸- استفاده از نوار جستجو را ساده کنید.

در طراحی فروشگاه اینترنتی دقت کنید که وقتی سرچ انجام می شود فقط نتایج سرچ را نشون ندهید، بلکه مثل موتورهای جستجو، نوار جستجو را بیاورید وسط بالای صفحه و زیرش نتایج را نمایش بدهید تا اگه کاربر خواست تغییری در عبارت سرچ شده به وجود بیاورد، کارش راحت باشد.

One thought on “ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی موفق (قسمت اول)

ثبت دیدگاه

سه × پنج =